De doorstart van Free Record Shop gaat gepaard met fikse tegenvallers: de bevoorrading van de winkels is ondermaats, waardoor de omzetten achterblijven.

Dat geven directeuren Paul Dumas en Maurits Regenboog van investeringsmaatschappij Procures donderdag aan, tegenover Het Financieele Dagblad.

Procures nam op 17 juli dit jaar 120 winkels van Free Record Shop over uit het faillissement. Dumas en Regenboog hadden toen goede hoop dit restant van de winkelketen die het levenswerk was van ondernemers Hans Breukhoven, weer gezond te kunnen laten draaien. Maar dat is tegengevallen.

Schappen Free Record niet vol te krijgen

Kernprobleem is dat Procures er niet in slaagt de schappen van de Free Record Shops snel genoeg gevuld te krijgen met meest actuele muziek en films. Grote mediaconcerns als Disney en Universal eisten bij levering vooruitbetaling van dvd’s en dergelijke. Daarvoor ontbrak het werkkapitaal.

Procures becijferde dat de 120 winkels vóór het faillissement een omzet van 2 miljoen euro per week behaalden. Dat niveau is na de overname bij lange na niet meer gehaald. “In het begin zaten we op een omzet van drie ton per week. We blijven nu steken op een een miljoen. En dat is niet genoeg,” aldus Dumas tegenover het FD.

Cruciaal voor Free Record Shop is nu dat de schappen wel bomvol komen te liggen met het Sinterklaas- en Kerstseizoen in aantocht. Daarvoor is toenadering gezocht tot de Britse ivnesteringsmaatschappij Hilco. Die zou inmiddels bereid zijn de winkelvoorraden van Free Record Shop in Nederland en België aan te vullen.

"Hilco onderhoudt goede banden met de muziek- en filmindustrie. Zij hoeven niet zoals wij bij de winkeldeur direct af te rekenen", licht partner Maurits Regenboog van Procures toe tegenover de krant.

Lees ook:

Cadeaubon Free Record blijft waardevol

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl